The CLIMACT seminar series “How to move forward and act on climate change” is an interactive online event. It takes place twice a month, every second Monday during your lunch break, with two new speakers. Each episode aims to strengthen the dialogue and collaboration between key UNIL and EPFL scientists, swiss politicians, entrepreneurs and various actors from the civil society, through collective reflection. A wide range of climate change-related topics will be discussed, integrating perspectives from all sectors and academic disciplines in order to generate new leads and initiatives towards systemic solutions. Participants are welcome to take part in the discussion in English or French.
Zoom link: epfl.zoom.us/j/63821341998
Le retour du vélo pour une transition vers une mobilité bas carbone
Présenté par Patrick Rérat I Professeur de géographie des mobilités I Institut de géographie et durabilité, UNIL
Omniprésent au début du XXème siècle, négligé dès les années 1950, le vélo connaît actuellement une renaissance dans de nombreuses villes. Comme moyen de transport, il ne manque pas d’atouts : silencieux, sain, propre, économe en surface et bon marché. Dans une société que l’on dit hypermobile mais où 60% des trajets ne dépassent pas les cinq kilomètres, le vélo présente un potentiel intéressant. Sa promotion est de plus en plus intégrée dans les agendas politiques ou du moins dans les discours. Mais qu’en est-il sur le terrain ? Comment est vécue la pratique utilitaire du vélo ?
Cette présentation se base sur une enquête d’une grande ampleur à laquelle ont répondu près de 14 000 participant·e·s à l’action bike to work réparti·e·s dans l’ensemble de la Suisse. Elle aborde les facteurs qui motivent des pendulaires à enfourcher leur bicyclette et montre les obstacles que rencontre cette pratique entre infrastructures déficientes et manque de légitimité.
Passage Paysage – a new model to transform roads into inclusive multi-mode mobility space
Presented by Dieter Dietz I Professor at and director of the Section of Architecture at EPFL, and director of the Atelier de la Conception de l’Espace (ALICE laboratory)
Cantonal roads function at the intermediary scale between highway infrastructures and capillary road systems in cities and agglomerations. At the same time cantonal roads have a long history and often follow the same trajectories through the territories since Roman and earlier times. Due to social, economic, geographical and topographical factors those roads are structurally defined by and embedded in the landscapes that they themselves structure in reverse. Since the 1950ies these roads have been progressively dedicated to the car, segregating and marginalizing other modes of transport and fracturing the territory.
The Passage Paysage model postulates that co-habitation between diverse modes of mobility is possible and that roads should be conceived as commons, to be shared. Fluidity, spatial efficiency of transport modes, speed reduction, porosity and connectivity have to be considered in a reconfiguration of the existing road space as public space and in reconnecting it to the landscape, understanding our habitats as assemblage. The Passage Paysage model responds to the urgency of the climate crisis in putting social, economic and health factors in direct correlation with a possible and efficient transformation of our traffic infrastructures toward multi-mode mobility cohabitation.